2013: Jaarverslag van de secretaris

VERSLAG VAN DE SECRETARIS VAN JULI 2013 TOT JULI 2014

BESTUUR: Het bestuur is in deze periode 7 x bijeengekomen.

Arnold Wentholt, eerder secretaris, maakt sinds 1 januari 2014 geen deel meer uit van het bestuur. Hij heeft in 2012 de functie hoofdredacteur jaarboeken op zich genomen, en deze functie blijft hij vervullen. Redactie en bestuur van de vereniging zijn nu van elkaar gescheiden.

JAARBOEK: het volgende nummer komt medio augustus 2014 uit. Het bestuur heeft besloten de Jaarboeken van af nu te nummeren. We laten het uitkomen van een jaarboek gelijk zijn aan het jaar waarin het verschijnt. De jaarboeken 2012 zijn ter verkoop aangeboden aan de museumwinkels van de musea met een etnografische collectie.

WERKGROEP STRATEGISCH BELEID: deze werkgroep is na de ALV van 2013 gestart. Zij heeft in samenspraak met het bestuur zich gebogen over o.a. het gewenste profiel van de vereniging. De werkgroep heeft dit jaar een uitgebreid en zinvol rapport ingeleverd. De belangrijkste adviezen van de werkgroep aan het bestuur zijn: verbeter de communicatie, zowel met de leden als met externen en zorg voor interessante activiteiten die voor de leden iets extra te bieden hebben. Wij hebben hier o.a. gehoor aangegeven door het uitbrengen van de Nieuwsbrief. Een volgende stap is het instellen van een Werkgroep Activiteiten; deze werkgroep zal de voorstellen om gaan zetten in concrete activiteiten. Het jaarprogramma zal t.z.t. op de website staan.

ACTIVITEITEN: tijdens de Tribal Art Fair in oktober in de Duif in Amsterdam heeft de V.V.E. een standje bemand. Dit heeft ons 4 nieuwe leden opgeleverd.

BEZOEKEN: 19 januari 2014 hebben 26 leden zich in het Afrika Museum door gastconservator Gerard van den Heuvel laten informeren over stukken uit het museumdepot die nu tentoongesteld stonden. Na een toast op het nieuwe jaar zijn we uitgebreid geïnformeerd over de opgestelde stukken. Een gezellige en interessante middag.

16 februari nodigde Galerie aan de Waal in Tuil ons uit voor een expositie van objecten van met name de Bambara. 21 leden zijn op deze uitnodiging ingegaan. Na een informatieve inleiding van Wim Levens, zijn de objecten bewonderd, en door sommigen ook aangeschaft. De opbrengst komt ten goede aan de Stichting Madamfo, met projecten op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg in Ghana.

NIEUWSBRIEVEN: er zijn in 2014 twee Nieuwsbrieven verspreid, waarop we van verschillende leden positieve reacties hebben ontvangen. Het is het plan dit jaar nog 2 Nieuwsbrieven te versturen.

WEBSITE wordt actief onderhouden door Hans Hamers. We hebben een wijziging aangebracht in het deel wat voor ieder toegankelijk is en het besloten deel voor de leden; hierdoor is ook voor niet-leden meer informatie direct toegankelijk. Er is een nieuwe rubriek geopend: Ruilen/verkopen. Het aantal bezoekers is stabiel: 8-10 per dag met een bezoektijd van ruim 4 minuten. Veilinghuizen weten ons steeds meer te vinden met verzoeken hun veilingen aan te kondigen. Voor hen, en voor particulieren met verzoeken, hebben we advertentie tarieven vastgesteld.

A..L.V.: de geplande A.L.V. van 15 juni is komen te vervallen en is nu gepland op 21 september 2014.

Trudy van Dinter-Bons, secretaris V.V.E.