26-08-2012: Bezoek aan het Missiemuseum in Steyl, een verslag.

Excursie Missiemuseum Steyl

Op 26 augustus 2012 bezochten 26 leden en gasten van de vereniging het Missiemuseum in Steyl – Tegelen. Dit unieke museum is gesticht door de missionarissen van de Congregatie van het Woord Gods (SVD), die sinds 1879 voorwerpen verzamelden van de landen en culturen waar zij werkten. Dit museum bestaat sinds 1931; alle voorwerpen zijn dan ook verzameld tussen 1879 en 1931. Aan de inrichting en de opstelling van de voorwerpen is sinds 1931 niets veranderd.

De heer Jan Euwals heette het gezelschap welkom met een boeiende en geïnspireerde toelichting op de geschiedenis van het museum en de samenstelling van de collectie. De collectie bestaat niet alleen uit etnografische objecten, maar bevat ook een grote collectie opgezette dieren, insecten en vlinders en Javaans christelijk houtsnijwerk. De voorwerpen zijn gerangschikt naar soort en naar regio, zij zijn niet beschreven. Voor de fijnproevers leidde dit dan ook al snel tot geconcentreerde inspecties en geanimeerde discussies.

Foto

In het voorjaar organiseert de VVE een excursie naar een tweede museum dat door deze zgn. Steyler Missionarissen is gesticht, in Sankt Augustin bij Bonn.
Links: filmpje over Steyl
en website Missiemuseum Steyl.