12-04-2015: huisbezoek bij Dos en Bertie Winkel

20150412_Dos Winkel 2Een bijzonder en zorgvuldig huisbezoek bij Dos en Bertie Winkel.

Acht leden van de Vereniging bezochten op zondag 12 april 2015 het huis van Dos en Bertie Winkel. Dos en Bertie zijn bijzondere mensen die al bijna vijftig jaar reizen hebben ondernomen naar volken en culturen rond de wereld. Hij is van oorsprong orthopedisch fysiotherapeut, zij lerares. Samen ontwikkelden zij hun passie voor reizen, culturen en fotografie. Sinds 2007 is de redding van de oceanen het voornaamste onderwerp in hun werk.

Door hun reizen naar Afrika kwamen zij in contact met de Afrikaanse cultuur en kunst. Hun specialiteit zijn de Ere Ibeji-beelden van de Yoruba uit Nigeria. Aan de hand van enkele zorgvuldig gekozen voorbeelden uit eigen collectie gaf Dos Winkel een compacte, leerzame toelichting op esthetiek en stijl, verweven met de geschiedenis van hun galerie in de jaren zeventig en tachtig in Delft en van hun reizen.

In alle opzichten was dit een bijzonder bezoek. Een bijzonder en zorgvuldig ingericht huis, een bijzondere en zorgvuldig samengestelde collectie, niet alleen van Ibeji´s, maar ook van andere Afrikaanse objecten, van Romeins glas en van Egyptische voorwerpen, bijzondere foto´s van volken en culturen. En het was een bijzondere en zorgvuldig voorbereide ontvangst.20150412_Dos Winkel 1